fredag 21 september 2007

Hälsa, grädde och björnar - Health, cream and bears


Jag har inte rökt (inte heller feströkt) under en längre tid, närmare 6 månader och kan inte påstå att jag är röksugen. Jag slutade tvärt, utan hjälpmedel, främst pga att jag kände hur dåligt det var för min hälsa. I dag har jag ökat i vikt, men hellre övervikt än cancer. Inför min USA resa bestämde jag mig för att bryta även
vikttrenden och framför allt sockerberoendet (läs godis). Det går riktigt bra. Det är sällan som jag blir sådär oerhört sugen på godis nu för tiden. Det gäller att ha nolltolerans...

Förr hade jag inga viktproblem och därför känns det inte så kul när kläderna inte passar så bra längre. Efter en "prövotid" i våras, som fungerade ypperligt, vet jag att LCHF-kosten passar mig mycket bra. Jag tycker om god mat och lagar god mat (låter skrytigt, jag vet) med mängder av grädde i såserna och annat gott. Jag njuter nu till fullo av underbara smakupplevelser. Borta är kolhydratrika matvaror (ris, pasta, potatis o dyl) och nyckelhålsmärkt produkter (där oftast fettet är ersatt med socker). Det går, som sagt, åt mängder med grädde i min matlagning och vilken mat, mums.
Hur som helst, sista veckan i USA upptäckte jag att vågen pekade på ca 4 kilos vktnedgång på 3 ½ vecka. Inte dåligt. Tanken är ju inte att bli fanatisk, det gäller bara att se upp med socker och kolhydrater.

Skulle vilja träna men till gym vågar jag mig inte pga min nackskada, tyvärr. Jag har en fanastisk skog intill som är trevlig att gå i (och nej, jag har aldrig gått vilse i en skog) men nu är det en björn som knallar omkring i närheten och då har jag ingen lust längre. Jag är nämligen livrädd för att möta en björn, speciellt en hona med ungar.

Har funderat mer och mer på att börja simma ett par dagar i veckan. Jag trivs verkligen i vatten, dessutom tränas ju hela kroppen. Jag vet att det kan bli besvärligt för nacken men jag ska testa ett par gånger och se hur det fungerar.
För ett tag sedan provade jag faktiskt en badmössa. Den var gul och jag såg ut som en kantarell när jag tittade mig i spegeln. Skaffar jag mig en badmössa blir den garanterat INTE gul...



Like them, but don't want to meet them

I think it's more than 6 month ago since I hade a smoke. I feel content and I don't have any desire to smoke. I decided to quit, without any help from nicotine patches or similar. Once I made up my mind, it wasn't so hard. I decided to quit smoking because I wanted to be in good health, in the first place. Today I have put on some weight but I prefer that instead of cancer. Just before my USA trip I decided to loose weight and break my addiction to sugar (chockolate and candy).

I can't say that I hade weight problems before (when I was smoking) and now, suddenly, the cloths don't fit so well. After an attempt last spring I know that the LCHF diet suit me fine. I do like good food and I am a good chef, I know I'm bragging ;) with a lot of cream in my sauces. All food with much carbohydrate is now gone (rice, pasta, potatoes etc) and fat free products (where they often have replaced the fat with sugar). As I said, I'm using a lot of cream in my cooking and it taste so delicious, yummy.
Anyway, the last week I was in the US I noticed that I actually lost almost 4 Kg (8,8 pound) in three and a half week. Not bad at all. You're not supposed to be fanatical; you just have to be careful with sugar and carbohydrate.

An chanterelle?

I would like to do some exercise too but I don't dare to go to a gym due to my whiplash damage, unfortunate. I have an incredible forest just outside and it is very nice to take a walk in (and, no, I have never been lost) but now it is a bear in it and than I don't feel for it any more. I'm afraid of bears, especially to meet a female with cubs.
I have been thinking about swimming instead, a few times a week. I really like it in the water and I think it is a good exercise. It can be trouble with the neck but I will try to swim a couple of times and se how it works out.
For a while ago I actually tried a bathing cap. It was yellow and when I saw
myself in the mirror I saw an chanterelle. If I ever get myself a bathing cap, it WON'T be a yellow one...


To be continued...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! vad duktig du är på engelska, verkligen imponerad! sitter här med en skål godis och inser att jag är broende av sötsaker. Förut åt jag nästintill aldrig sötsaker, var helt enkelt inte sugen på det. Men nu...Intressant metod du skriver om, vad skiljer den metoden från GI? Ha det så gott! Kram från Uppsala

Tempus Fugit sa...

Hej stumpan

Kul att du tittade in :)

Man kan säga att LCHF (Low Carb Hight Fat) är strået vassare än GI. Kolla gärna in denna länk: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Det är fantastiskt vad bra det funkar. Magen mår prima. Finns bra böcker oxå. Paperdoll och jag har några som du gärna får låna nästa gång du kommer mot nordligare nejder.

Tack för berömmet. Jag vet att det finns grammatiska fel men det är ju därför jag övar... för att bli bättre :)

Hoppas du kan stanna en längre stund nästa gång. Äta köttbullar kanske ;)

Kram